Sweet Judy Blue – A Tribute to Crosby, Stills & Nash

22 okt 2023 | Piter Podium

Het was een nummer dat een verpletterende indruk maakte. Suite: Judy Blue Eyes stond symbool voor de tijdloze muziek op het eerste titelloze album van Crosby, Stills & Nash dat in 1969 verscheen. Met name de prachtige harmoniezang werd hun handelsmerk. De stemmen van de Utrechtse singer-songwriters Gildor van Berns, Eric Kerns (US) en Richard Cejer (UK) blijken gemaakt om in de voetsporen van de grootmeesters te treden. ‘Sweet Judy Blue’ – A Tribute to Crosby, Stills & Nash is ontstaan uit hun liefde voor de tijdloze supergroep.

Op zondagmiddag 12 november blazen ze het klassieke repertoire op verbluffende wijze nieuw leven in tijdens een concert in de Piterkerk in Lippenhuizen. De akoestiek is ervoor gemaakt.

Weinig andere bands gaven zo’n krachtige impuls aan de meerstemmige popmuziek als Crosby, Stills & Nash toen zijn elkaar aan het einde van de jaren zestig vonden. Hun ongeëvenaarde harmoniezang werd een handelsmerk. Ze kregen er Woodstock mee aan hun voeten. Stills noemde het lied Judy Blue Eyes een suite, omdat het uit meerdere terugkerende dichtregels bestond, maar ook omdat het klinkt als sweet.

Deze ode aan folkzangeres Judy Collins behoort tot de hoogtepunten uit hun toch al fantastische oeuvre. Vandaar dat Berns, Kerns & Cejer kozen voor Sweet Judy Blue als naam voor hun tour langs concertzalen.

Hun stemmen klinken als die van hun grote voorbeelden. De hoge stem van Graham Nash wordt vertolkt door de evenzo Britse tenor van Cejer. De Amerikaanse folkrock veteraan Eric Kerns kan met dezelfde overtuiging Crosby’s Almost cut my Hair voor zijn rekening nemen, waar Gildor’s gitaarwerk en hese vocalen een mooi eerbetoon aan Stephen Stills vormen.

Link naar clip: Suite Judy Blue Eyes

Piterkerk Lippenhuizen, zondagmiddag 12 november vanaf 14.30 uur tot 16.15 uur.

Deuren open vanaf 14.00 uur. Ticketprijs: €12,50, graag met pinpas betalen. Vooraf reserveren gewenst op www.piterkerk.nl.  Tussendoor is er een pauze met catering.